dinsdag 8 maart 2011

Uitleg

Zoals ik jullie al een beetje heb verteld hebben we een die hoogbegaafd is en een die een waarschijnlijke diagnosche heeft van DCD en periodieke koorts syndroom. Ik zal een beetje een uitleg geven.

Voor iedereen hoogbegaafd wel bekend. Onze zoon hebben we uit eindelijk laten testen voor school en ook een beetje voor me zelf omdat ik wel met veel vragen bleef zitten en wat bleek....Hij had een IQ van 138....Alles viel op zijn plaats maar ook een beetje de angst van hoe nu veder. Opschool had hij in groep 2 een geweldige juf die extra met hem aan de slag ging in groep 3 wilde de juf er niks van weten en werd hij steeds bozer,gefrusteerde en ging rare angsten ontwikkelen. Nu in groep 4 gaat het weer geweldig en krijgt hij extra uitdaging. Gelukkig is hij thuis veel bezig met sport en stikt van de vriendje en vriendinnetjes.

DCD staat voor een ontwikkelingsstoornis van de coördinatie van bewegingen.
Kinderen met DCD kunnen last hebben van een grote bewegingsonrust, problemen met de fijne motoriek en coördinatieproblemen.
Dat houdt bij ons in dat hij na veel oefenen kan trap lopen,aankleden met picto's,eten met een vork (mes lukt nog niet). Bal gooien (vangen is nog erg moeilijk).Plannen gaat niet en weet niet zonder aanwijzing waar je mee begint en eindigt en nog veel meer maar dat komt nog.

Periodieke koorts syndroom is dat hij een x in de 4 tot 6 weken hele hoge koorts krijgt (39,8-40,3),opgezwolle klieren en gaat overgeven en dit heeft hij al sinds baby. Ook hier kom ik regelmatig op terug.

Het is gelukkig niet allemaal komer en kwel want wat leer ik veel.......
 Over hoe je dingen op een andere manier moet benaderen of wat de zoekmachines je allemaal brengt als je iets opzoekt waar je de antwoord van zijn vraag niet weet (regelmatig bij HBtje). Hoe je je zelf even op een andere manier moet bekijken.
Dus het is gewoon zo en we gaan ervoor...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten